Τα έργα τέχνης ζουν μέσα σε απέραντη μοναξιά και η κριτική είναι το χειρότερο για να τα ζυγώσεις.
Μονάχα η αγάπη μπορεί να τα συλλάβει, να τ' αγκαλιάσει, να σταθεί δίκαιη απέναντί τους
RAINER MARIA RILKE

Τρίτη, 31 Αυγούστου 2010

ΥΛΙΚΟ ΓΙΑ ΔΙΑΛΟΓΟ ... ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΕΡΙ ΒΙΑΣΜΟΥ ...

Δημοσιεύω ασχολίαστη τη δήλωση Τσόκλη με θέμα τον βιασμό και σας καλώ σε ένα διάλογο. Παρακαλώ όσοι επιθυμείτε σχολιάστε ...

«Ποιος είναι αλήθεια ο πιο ζωντανός άνθρωπος; Ο γερο-ηλίθιος που κάθεται στο σπίτι του και δεν έχει κανέναν ερωτισμό μέσα του ή εκείνος ο οποίος ρισκάροντας τη ζωή του και την ελευθερία του επιτίθεται σε ένα πλάσμα σεξουαλικό και θέλει να το φιλήσει, να το αγκαλιάσει, να το σφίξει;», αναρωτιέται ο καλλιτέχνης. «Πώς η ζωή θα γινόταν πιο ενδιαφέρουσα, με εκείνους τους ανέραστους, που δεν συγκινούνται μπροστά στο φαινόμενο, ή με εκείνους που το πάθος ξεχειλίζοντας τους κάνει να επιτεθούν; Και δεν είναι ωραίο πράγμα στο κάτω κάτω, βρε παιδί μου, η επίθεση; Να γευτείς αυτό που η φύση έπλασε προκλητικό, να το χαρείς;»

ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΟΚΛΗΣ / ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΕ ΕΚΠΟΜΠΗ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΤΗΣ ΝΕΤ ΤΟΥ 2000 ΠΟΥ ΕΠΑΝΑΛΗΦΘΗΚΕ ΠΡΟΣΦΑΤΑ

14 σχόλια:

Chiara είπε...

είναι πολύ ρομαντική αυτή η θεώρηση.Σαν να δίνει άφεση αμαρτιών.
Δεν νομίζω όμως ότι ο κ. Τσόκλης μπορεί να μπει στη διαδικασία να αισθανθεί σαν ένα προκλητικό πλάσμα που δεν αισθάνεται κανένα πάθος για τον βιαστή του, του φαίνεται πολύ ποιητική και γοητευτική η συναισθηματική κατάσταση του βιαστή γιατί δεν υπήρχε ποτέ περίπτωση ο ίδιος να απειληθεί από κάποιον που- σύμφωνοι, είναι υπερβολικά παθιασμένος και αυτό είναι κάτι το οποίο δεν συμβαίνει συχνά σε έναν "γέρο"- παραβιάζει την ελευθερία ενός άλλου. Παρ' όλα αυτά θεωρώ ότι ο γέρος είναι ο νικητής της αναμέτρησης, έχει κάνει έρωτα χωρίς πιθανότατα να βιάζει κάποιον.
Δεν θεωρώ ότι η φύση πλάθει κάτι προκλητικό, εμείς το σηματοδοτούμε και με την εμμονή αυτό γίνεται ακαταμάχητο.
Δεν συμφωνώ με την άποψη του κ. Τσόκλη γιατί αν μου συνέβαινε δεν θα σκεφτόμουν τον βιαστή και πόσο φυσιολογικό είναι να θέλει κανείς αυτό που κάποιος θεωρεί "προκλητικό" αλλά κάτι που σκέφτομαι γι'αυτό είναι πόσο αλαζονικό και εγωιστικό είναι να εκμεταλλεύται κανείς τη αδυναμία ενός άλλου να αμυνθεί.

Light In Shadow είπε...

Το κείμενο περί βιασμού του Τσόκλη περισσότερο μοιάζει με παρεξήγηση παρά με θέση του καλλιτέχνη.
Βιασμός είναι μια λέξη που αφορά μια πράξη που ενέχει βιοψυχολογικά κίνητρα και κοινωνικές επιρροές.
Στην σύγχρονη εποχή το πάθος , ο ερωτισμός και "αυτό που η φύση έφτιαξε προκλητικό " δεν έχει να κάνει σε τίποτα με τα κίνητρα του βιαστή.
Αυτά θα σήμαιναν ένστικτο κυνηγού σε μια πρωτόλεια μορφή που πιστεύω πως έχει εκλείψει πια. Κάτι τέτοιο μπορούμε να δούμε σε άλλους πολιτισμούς και στον κιν/φο στην ταινία του Μιλχάκοβ " Ούργκα , γη του έρωτα " (οπού και πάλι είναι βιασμός αφού γίνεται χωρίς την θέληση της γυναίκας )
Στην δική μας κοινωνία και πολιτισμό ο βιαστής "λειτουργεί" σε ασυνείδητη βάση κάτω απο παιδικά τραυματικά βιώματα , ταμπού , καταπιέσεις ποικίλων ειδών , πιθανή προυπάρχουσα βιο-ψυχοπαθολογία , μέσα σε μια κοινωνία που γενικότερα ασθενεί και μπάζει απο παντού.
Δεν μπορούμε κατά διάνοια να μιλάμε για "ζωντανό άνθρωπο" ούτε καν απλά για κίνηση με βάση τα κατώτερα ένστικτα.
Πρίν όμως κολλήσουμε την ρετσινιά της αρρώστιας ας αναλογιστούμε πόσοι απο τους συνανθρώπους μας δεν θα διαπράττανε βιασμό ή ληστεία ή ακόμα και χειρότερα πράγματα αν απουσίαζαν εντελώς οι συνέπειες.
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το ίδιο σύστημα που εκκολάπτει και οξύνει πολλές φορές τέτοιες τάσεις και μανιπιουλάρει άλλα συναισθήματα και ανάγκες , ταυτόχρονα τις κρατά υπό έλεγχο με νάρκωση (ο ανέραστος γέρος του Τσόκλη) και με τον φόβο της τιμωρίας με τελικό αποτέλεσμα το άτομο να αισθάνεται αδύναμο και εγκλωβισμένο.
Είναι αδύναμο όμως ?
Έχει σίγουρα το Θηρίο και τον Άγγελο μέσα του. Ουσιαστικά είναι στο χέρι του (την κάθε στιγμή) να επιλέγει ποιος απο τους δυο θα αναδυθεί απο μέσα του.

dvalatsas είπε...

Ακολουθώντας τη θεματολογία αυτών που προειπώθηκαν:

Ως καλλιτέχνης, ο κ. Τσόκλης οφείλει να μπορεί να εξερευνήσει όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας και εμπειρίας. Αναμφισβήτητα ο βιασμός είναι μία από αυτές (και μάλιστα μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, γιατί και ως δραστηριότητα και ως εμπειρία διαφέρει σημαντικά για τους δύο συμμετέχοντες).

Αναμφισβήτητα εκτός του καλλιτεχνικού πλαισίου, πρόκειται για την πλέον ανήθικη πράξη, με οποιοδήποτε ηθικό κριτήριο την προσεγγίσει κανείς. Τα κριτήρια και τα όρια που θέτουμε στον καλλιτεχνικό κόσμο ορθά διαφέρουν από αυτά που θέτουμε στον πραγματικό. Ο βιασμός μας δίνει ένα πολύ καλό παράδειγμα ώστε να θυμηθούμε γιατί συμβαίνει αυτό


δβ


www.dvalatsas.com

John Stathatos είπε...

Ασχέτως του τι ηλιθιότητες ή ασυναρτησίες ξεστομίζουν,
υπάρχει στην Ελλάδα η παράδοση να δίδεται άφεση αμαρτιών σε έναν πολύ μικρό αριθμό καλλιτεχνών και διανοούμενων - σε όσους για την ακρίβεια κατάφεραν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο να αποκτήσουν ευρύτερη δημοτικότητα και να ανακηρυχθούν ζωντανοί εθνικοί θησαυροί (κατά τα Ιαπωνικά έθιμα). Στο καθεστώς αυτό συνήθως συμπεριλαμβάνονται από ένας το πολύ αντιπρόσωπος κάθε τέχνης, ώστε ανά πάσαν στιγμή να διαθέτουμε έναν εθνικό μουσουργό, έναν εθνικό κινηματογραφιστή, έναν εθνικό εικαστικό και ούτω καθ’ εξής. Ο κος Τσόκλης απλώς έκανε χρήση του δικαιώματος αυτού, που επιτρέπει την εκδήλωση και αναδημοσίευση οποιασδήποτε ανοησίας, αρκεί η έκφρασή της να είναι έχει ενδυθεί τον μανδύα του δημοκρατικού (υποτίθεται) λόγου. Και στο κάτω-κάτω της γραφής, αφήστε τον άνθρωπο να χαρεί της φαντασιώσεις του, τόσα χρόνια που μετράει…

ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ είπε...

ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΤΗΣ ΑΝΝΑΣ ΦΡΑΓΚΟΥΛΗ ΠΟΥ ΜΟΥ ΤΟ ΕΣΤΕΙΛΕ ΜΕ MAIL.

"άλλο να ζει κανείς με δυναμικότητα υπευθυνότητα και σεβασμό άλλο η απάθεια να υπάρχει χωρίς να ζει κι άλλο η επιθετικότητα"

ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ είπε...

ΑΠΟ ΦΙΛΙΑ ΔΕΝΔΡΙΝΟΥ ΠΟΥ ΤΟ ΕΣΤΕΙΛΕ MAIL

Με λύπη μου διαπιστώνω πως άλλος ένας ...διεθνής καλλιτέχνης, γερνάει, αναμασώντας τις δάφνες του. Και όποιος μασουλάει δάφνη λέει και ακτάληπτα! Παρ όλα αυτά την περίπτωσή μας ο χρησμός είναι απλός : Γέροντας είναι, δεν είναι έρωντας..! Φίλια.

Στέλιος Πελασγός Δρ. είπε...

Λες να την πάθουμε κι εμείς γερνόντας; Να νοσταλγούμε την ικανότητα να βιάσουμε και να ηδονιζόμαστε με τον λεκτικό βιασμό. "ανώδυνα, ανεπαίσχυντα και ερηνικά" γηρατειά να ελπίζουμε. Αρχίζω να έχω μεγάλη εκτίμηση στα ανώνυμα γεροντάκια που τα καταφέρνουν να γερνούν με αξιοπρέπεια.
προφανώς αρνούμαι να σχολιάσω το περιεχόμενο των δηλώσεων.

Στέλιος Πελασγός Δρ. είπε...

Λες να την πάθουμε κι εμείς γερνόντας; Να νοσταλγούμε την ικανότητα να βιάσουμε και να ηδονιζόμαστε με τον λεκτικό βιασμό. "ανώδυνα, ανεπαίσχυντα και ερηνικά" γηρατειά να ελπίζουμε. Αρχίζω να έχω μεγάλη εκτίμηση στα ανώνυμα γεροντάκια που τα καταφέρνουν να γερνούν με αξιοπρέπεια.
προφανώς αρνούμαι να σχολιάσω το περιεχόμενο των δηλώσεων.

Jenny P. είπε...

Μια μικρή κουβέντα μόνο: Στο επίπεδο των ζώων [και όχι όλων] υπάρχει ο βιασμός. Στο ανθρώπινο επίπεδο [άρα και στου καλλιτέχνη] υπάρχει ο έρωτας μετά λόγου...

antoniskallis είπε...

Πάντα πίστευα, πως άτομα που έχουν βήμα στο ευρύ κοινό, πρέπει να προσέχουν τη λένε!

Δεν χρειάζονται αναλύσεις, ούτε θεωρητικές προσεγγίσεις. Παραμένουμε ζώα!

ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ είπε...

ΑΠΟ ΒΑΣΩ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
O γέροντας Τσόκλης επιθυμει να είναι προκλητικός. Πιθανόν γιατί βαριέται με τον εαυτό του και αναζητεί λίγο "τζάρτζαλο". Τον βαριέμαι κι εγώ. Θυμίζω ότι σε παρελθούσα συνέντευξη σε περιοδικό, έχει δηλώσει με περηφάνεια ότι ξεπουπούλιασε 40 καναρίνια για να κάνει ένα πίνακα με τα φτεράκια τους!
Βάσω Κανελλοπούλου

ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ είπε...

ΑΠΟ ΙΩΑΝΝΑ ΚΡΑΝΙΑ

Σχόλιο;

...ΟΥ ΓΑΡ ΕΡΧΕΤΑΙ ΜΟΝΟ...

ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ είπε...

ΑΠΟ ΜΗΝΑ

Ο τύπος (και αναφέρομαι έτσι για να μην τον χαρακτηρίσω με εκείνη την προσφιλή μας λέξη) δεν λέει κάτι το παράξενο.
Παράξενο μπορεί να είναι για κάποιους, όχι όμως και για αυτούς που εν γένει εκφράζουν τις ίδιες απόψεις με τον "κύριο" αυτό και σε άλλα επίπεδα. Μπορεί και για αυτούς να ακούγεται κάτι τέτοιο τραβηγμένο και ακραίο, αλλά κατά βάση από πίσω του βρίσκεται η φιλοσοφία του "παρτάκια" (και δεν αναφέρομαι στην προσφιλή εκείνη φυλή τον party animals που στα ελληνικά μπορεί να αποδοθεί και ως παρτάκιας -και στην οποία ανήκω και εγώ) και της "αριστοκρατίας".

Πώς εκφράζεται λοιπόν πίσω από μια τέτοια δήλωση αυτή η φιλοσοφία; Πρώτα από όλα πίσω από αφορισμούς του τύπου: ο "γερο-ηλίθιος" που δεν έχει ερωτισμό (και που το ξέρει ο "κύριος" αυτός, έχει πάει και τους τον έχει μετρήσει -τον ερωτισμό εννοώ) και δεν συγκινείται μπροστά "στο φαινόμενο" (αλήθεια ποιο είναι αυτό το φαινόμενο -εννοεί τις συκωμάρες του μήπως?). Επίσης άλλος αφορισμός: "αυτό που η φύση έπλασε". Σιγά ρε φίλε μην σου έπλασε η φύση κατά αποκλειστικότητα εσένα του ανθρώπου (και ειδικότερα του βιαστή) κάτι για να επιτίθεσαι και να γεύεσαι την "χαρά της επίθεσης".

Όλα αυτά που γράφει ο "κύριος" αυτός προφανώς και δεν αναφέρονται σε όλους τους ανθρώπους, αλλά σε εκείνους τους λίγους και άξιους που και διαθέτουν τον ερωτισμό (μόνο αν καυλώνεις τον διαθέτεις, αλλιώς είσαι μαλακοπίτουρας) και το πάθος τους ξεχειλίζει (σίγα μην το ξεράσουν!) και ρισκάρουν χωρίς να ενδιαφέρονται για την ζωή τους και την ελευθερία τους (ίσως γιατί έχουν λεφτά για δικηγόρους και λαδώματα δικαστικών και παραδικαστικών).

Ένα επιπλέον σχόλιο που αφορά κατ' αποκλειστικότητα την σχέση του με το άλλο φύλο: Γιατί σε μία τέτοια δήλωση ενώ αναφέρεται σε ανθρώπους εν γένει στην πραγματικότητα αναφέρεται μόνο σε άντρες? Μήπως δεν βλέπει τις γυναίκες στο ανθρώπινο είδος?
Το παραπάνω σχόλιο δεν αφορά την σεξουαλικότητα του εν λόγω "κυρίου", παρά μόνο το ότι είναι ένας χυδαίος μισογύνης!


Μηνάς

ΥΓ. Αν κάτι μας διακρίνει τους ανθρώπους (και δεν αναφέρομαι μόνο στους άντρες) από τα ζώα είναι η λογική και η δυνατότητα ελέγχου των ενστίκτων (κάτι που μάλλον ο παραπάνω "κύριος" το έχει χάσει)

ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ είπε...

ΑΠΟ ΕΥΑ (MAIL

epeidi opou nanai plisiazw tin 3h ilikia, simfwnw apolita sto na paramenei kaneis erwtikos kai attractive toso wste na ton viazoun ta tekna!!!!kai oxi na prospa8ei...and try ...and try...na ta viasei ekeinos : xratsa-xroutsa, xratsa-xroutsa klp......an kai o viasmos se ka8e tou ekdoxi einai apotropaios....